Overslaan en naar de inhoud gaan

Daarom is je website zo belangrijk voor je bedrijf!

Website-cover-demarketingafdeling
maandag 27 augustus 2018

Tegenwoordig heeft elk bedrijf een website. Maar is het “hebben van een website” genoeg? “Omdat iedereen er eentje heeft”, “zo kunnen de mensen zien waar we mee bezig zijn”, zijn nog altijd de voornaamste beweegredenen om een website te laten bouwen.

Maar begrijpen we wel dat de website één van de meest belangrijke onderdelen is van het bedrijf? Laat het mij anders schrijven … Zonder een degelijk onderbouwde website verlies je enorm veel potentiële klanten! Is die uitspraak te gedurfd? Lees hieronder waarom je website evenveel aandacht verdient als je product en je prijs!

Je hebt miljarden websites waarvan geen enkele identiek is … De ene is sober terwijl de andere bulkt van kleurrijke beelden, de ene is informatief terwijl de andere je aanspoort om iets te kopen, de ene kan alles op één pagina uitleggen terwijl de andere 25 webpagina’s nodig heeft, de ene is zeer statisch, terwijl de andere met animaties en video’s werkt.

In deze blog gaan we niet bespreken wat nu het meest interessant is voor jouw bedrijf, maar wel WAAROM het belangrijk is om een goed gestructureerde website te hebben.

Geen Rocket Science

De basis is een goede website waar (potentiële) klanten, partners, werknemers (Employer Branding!) hun weg vinden om te doen wat ze daar willen doen. Is dat informatie opzoeken, iets kopen, contactgegevens opzoeken, iets downloaden, … het maakt niet uit, zolang ze het maar op een vlotte en gebruiksvriendelijke manier vinden!

The “Mother Ship”

Je website is ‘the place to be’. Alle content, blogs, e-books, wedstrijden, promoties, etc. moeten op één locatie gecentraliseerd worden. De redenen zijn zeer simpel:

  1. Je wilt toch dat iemand zolang mogelijk op je site blijft waarbij ze van het ene interessante artikel, naar een ander kunnen gaan? Waarbij ze vanuit een artikel naar je product gaan kijken, ondertussen nog een e-book downloaden en tot slot overgaan tot een aankoop?
  2. Als je met je site in Google hoog wilt scoren (SEO), is het van groot belang dat Google je site zoveel mogelijk kan indexeren. Hoe meer interessante en kwalitatieve content Google op je website vindt, hoe hoger Google je zal ranken. Dat is van groot belang voor je SEO.
  3. Uiteindelijk is het voor jou als moderator zeer handig dat alles op één plaats staat. Zo moet je geen rekening houden met verschillende tools (en paswoorden) en moet je niet continu zoeken naar waar je bepaalde info hebt geplaatst.

Alle wegen leiden naar Rome

En zo moeten al jouw activiteiten, communicatie, promoties naar je website leiden. Ongeacht of je actief bent op Facebook, Instagram, Google Ads, of je op externe sites aan bannering doet, … alles moet linken naar je site.

24/7 verkoper

Mensen kunnen ongeacht waar ze zijn en wanneer ze willen, informatie opzoeken en meer informatie aanvragen. Tegenwoordig bekijken de mensen websites meer en meer mobiel. Zo ook voor de aankoop van producten.

Daarnaast bereik je met een website potentiële klanten die je nooit in real life zou tegengekomen zijn. Ook je afzetgebied vergroot exponentieel! Waar je vroeger alleen lokaal je product afzette, kan je nu met een Nederlandstalige site heel Vlaanderen en Nederland bereiken. Zet je site ook in het Engels en de wereld ligt aan je voeten!

Als je website goed in elkaar zit, zal die automatisch verkopen genereren. Als je geen webshop hebt, dan kan je er nog perfect voor zorgen dat mensen interesse tonen in je producten en dat ze contact opnemen via het contactformulier, dealer locator, chatfunctie, pop-up, etc.

E-mailadressen zijn goud waard!

Vroeger werden e-mailadressen verzameld om daarna wat mailtjes te versturen. Of de mensen er nu op reageerden of op klikten, het maakte allemaal niet zoveel uit. In een tijd waarin de technologische evolutie enorm veel vooruitgang heeft geboekt, is de waarde van een e-mailadres gigantisch gestegen. Je kan gerust zeggen dat e-mailadressen voor een onderneming van goudwaarde zijn!

Naast het feit dat je personen kan mailen en ermee in interactie kan treden, maakt een e-mailadres het verschil tussen een anonieme bezoeker - waar je eigenlijk niets mee bent - en een persoonlijk aanspreekpunt. Je kan een gezicht gaan plakken op een persoon waarvan je het e-mailadres hebt en er interessante data aan koppelen zoals welke pagina’s hij of zij bezoekt, of hij of zij een lead is, etc.

Let op, e-mailadressen moeten wel op een legitieme manier en volgens de GDPR-wetgeving verzameld zijn. Ook is het analyseren van een bezoeker zijn gedrag onderhevig aan de nieuwe GDPR-wetgeving. Ben je nog niet helemaal mee met de GDPR-wetgeving of je hebt vragen rond wat je wel of niet mag doen, neem dan contact met ons op.

Doordat je alle content op je site plaatst, kan je e-mailadressen verzamelen d.m.v. het inlassen van voldoende touchpoints of registratieformulieren (nieuwsbrieven, e-books, berekeningsmodules, brochures, wedstrijden, etc.). Mensen laten met plezier hun e-mailadres achter als je ze iets geeft wat voor hen interessant is.

Ken je klant / bezoeker

Ken jij je klant? “Natuurlijk! Dat zijn de mensen die mijn product kopen”. Dat is een juist antwoord, maar wat weet je effectief over je klant? Wat is hun profiel, leeftijd, locatie, waar werken ze, wat zijn hun interesses,  …? Dat zijn allemaal gegevens die ons meer details geven over onze doelgroep. Op basis van die parameters kunnen we onze personae en content verfijnen. Woont onze doelgroep vooral in de stad, dan zouden we geld verspillen door promotie te voeren op het platteland. Merken we dat ons product vooral gekocht wordt door 50+’ers, dan gaan we geen Snapchatcampagne starten.

Analyse van het surfgedrag

Het bezoekgedrag van een surfer zegt veel over de site. Enkele voorbeelden:

  • Misschien zijn er bepaalde buttons waar nooit op geklikt wordt - is de woordkeuze juist?
  • Staat er belangrijke informatie onderaan de pagina waar niemand naar kijkt - bepaalde informatie op strategische plaatsen op de site zetten.
  • Mensen haken massaal af op een pagina - klopt de info die erop staat, zijn er links naar andere pagina’s, staat er niet teveel op?
  • Mensen stoppen bij de registratiepagina - vraag je niet teveel info?

Daarnaast zien we ook meteen waarin de bezoekers geïnteresseerd zijn. Misschien zijn ze alleen maar geïnteresseerd in product A en niet in product B. Dan moeten we de verschillende mediakanalen herbekijken om te zien hoe we product B optimaal kunnen promoten.

Anticipeer!

Mensen komen op je site voor een reden. Doordat we kunnen tracken wat ze allemaal bezoeken, kunnen we bepalen of we spreken van een hot lead of niet. Als een persoon twee keer op de pagina van een product klikt, dan kunnen we op zijn minst zeggen dat hij geïnteresseerd is. Anders zou hij niet zoveel moeite doen. Dan is het ook het moment om die persoon actief te benaderen d.m.v. een mail of een telefoontje.

Heb je vragen over de opbouw van je website? Of weet je niet goed hoe je hier precies aan moet beginnen? Aarzel niet en contacteer ons!

Artikel delen