Overslaan en naar de inhoud gaan

De 3 key ingredients van storytelling!

Storytelling
donderdag 23 augustus 2018

Storytelling, één van de belangrijkste tools in jouw contentstrategie. Het is niet moeilijk om veel content de wereld in te sturen. Door de grote hoeveelheid aan on- en offline communicatiekanalen kan dat zelfs heel snel gaan. Maar die constante stroom aan informatie zorgt er nu, meer dan ooit, voor dat er nood is aan boeiende content die mensen aanspreekt, raakt en aanzet tot actie. Die laatste ingrediënten zijn essentieel voor een storytelling die blijft plakken.

What’s in it for you?

Je bedrijf, organisatie of merk tot leven brengen, dat is het doel van storytelling. Door een levendig verhaal te vertellen dat mensen raakt kan je zowel intern als extern voor beweging zorgen. Intern wakkert storytelling de passie van de medewerkers aan. Een verhaal vertellen aan een (potentiële) klant zorgt er dan weer voor dat ze zich verbonden voelen met het merk of het bedrijf. Een mooi gevolg hiervan zijn loyale klanten. Kortom: klant én medewerker worden ambassadeur. 

Think about it!

Goede storytelling is een goed verhaal brengen. Dat verhaal bedenk je niet op 1,2,3. Er gaat een heel proces aan vooraf, waarbij je de perfecte mix moet vinden tussen kennis van het bedrijf, creatieve insteken en strategisch inzicht. Door een aantal dingen in kaart te brengen is het gemakkelijker om de juiste strategie op poten te zetten:

  • Wat zijn je doelen?
  • Wie is de doelgroep?
  • Welke boodschap is voor welke doelgroep?
  • Bepaal een overkoepelend concept.
  • Bepaal welke kanalen je zal inzetten.

The 3 key ingredients

Elk verhaal heeft drie elementen nodig:

  1. Een hoofdpersonage
  2. Een gebeurtenis
  3. Een conflict

Het hoofdpersonage

Het hoofdpersonage is de persoon waarmee iets gaat gebeuren in een verhaal. Dat kan een fictief karakter zijn of een reëel iemand uit het bedrijf zoals een medewerker of de CEO. Het hoeft niet noodzakelijk een persoon te zijn, het verhaal kan ook perfect werken met een product of dienst in de hoofdrol!

De gebeurtenis

De gebeurtenis is iets onverwacht dat op het pad van het hoofdpersonage komt. In een commercieel verhaal loopt de verhaallijn vaak gelijk met de customer journey. Die customer journey is de weg die een klant aflegt van het moment dat hij beseft dat er een behoefte is die hij of zij wil invullen.

Het conflict

Tot slot heeft een verhaal ook een conflict nodig. De gebeurtenissen in het verhaal stapelen zich op tot een climax, waarbij het hoofdpersonage op zijn eigen unieke wijze zich een weg door het verhaal slaat.

Een pluspunt in het verhaal is een snuifje mysterie. Dat boeit het doelpubliek en zorgt ervoor dat ze op het puntje van hun stoel zitten. Je kan hen bijvoorbeeld stof tot nadenken geven door verschillende invalshoeken aan te reiken. Oftewel, laat je doelpubliek nadenken tijdens het beleven van je verhaal!

Wil je graag aan storytelling doen binnen jouw bedrijf, maar weet je niet goed hoe je hieraan moet beginnen? Aarzel niet en contacteer ons!

Artikel delen